Πώς να ελέγξετε το υγρό κιβωτίου ταχυτήτων σε ένα αυτοκίνητο;
Ακριβώς όπως ο κινητήρας χρειάζεται το λιπαντικό για να λιπαίνει τα επιμέρους μηχανικά μέρη του και να τα προστατεύει από τη φθορά και τη διάβρωση, έτσι και το κιβώτιο ταχυτήτων λιπαίνεται επίσης από ένα ειδικό υγρό που ονομάζεται λάδι κιβωτίου ταχυτήτων (ή υγρό αυτόματων κιβωτίων)
Είναι πολύ σημαντικό να διατηρείτε την απαραίτητη στάθμη του λαδιού στο κιβώτιο για να λειτουργεί σωστά το σύστημα μεταδόσεων και γενικότερα το αυτοκίνητό σας.
Πώς μπορείτε να ελέγξετε το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων;
Βήμα 1: Ελέγξτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή. Το αυτοκίνητό σας έχει χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων; Τα χειροκίνητα κιβώτια δε διαθέτουν συνήθως ράβδο μέτρησης της στάθμης του λαδιού. Είναι ήδη γεμάτα από το εργοστάσιο και δε χρειάζεται συμπλήρωση. Το λάδι πρέπει να αλλαχθεί μόνο σε περίπτωση επισκευής.
Βήμα 2: Εάν έχετε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, αναζητήστε την ειδική ράβδο μέτρησης της στάθμης του υγρού. Η ράβδος μέτρησης του υγρού κιβωτίου ταχυτήτων είναι συνήθως κόκκινη (κίτρινη ή λευκή για τη στάθμη λαδιού κινητήρα). Το εγχειρίδιο του κατασκευαστή θα σας καθοδηγήσει για να τη βρείτε. Μερικές φορές έχει κάποια επισήμανση για να ξεχωρίζει.
– Σε οχήματα με κίνηση στους πίσω τροχούς, η ράβδος μέτρησης είναι συνήθως στον χώρο της μηχανής στην πλευρά των επιβατών, προς το πίσω μέρος του κινητήρα.
– Σε οχήματα με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, η ράβδος μέτρησης είναι συνήθως στην πλευρά του οδηγού, στη μία πλευρά του κιβωτίου ταχυτήτων. Εάν δεν μπορείτε να τη βρείτε, το εγχειρίδιο του κατασκευαστή θα σας δείξει πού να την αναζητήσετε.
Πολλά αυτοκίνητα δε διαθέτουν ράβδο μέτρησης για το υγρό του κιβωτίου ταχυτήτων. Στην περίπτωση αυτή, η στάθμη του υγρού ελέγχεται χρησιμοποιώντας κατάλληλη ηλεκτρονική συσκευή ή αφαιρώντας την ειδική βίδα από το περίβλημα του κιβωτίου ταχυτήτων. Ο έλεγχος του επιπέδου του υγρού σε ένα κλειστό σύστημα μεταδόσεων είναι μια πολύ πιο περίπλοκη διαδικασία και ο μέσος ιδιώτης μπορεί να μην είναι σε θέση να το κάνει. Αν το αυτοκίνητό σας δε διαθέτει ράβδο μέτρησης, ένα εξειδικευμένο συνεργείο ή αντιπροσωπεία μπορεί να κάνει αυτόν τον έλεγχο. Μια καλή ευκαιρία για αυτό είναι όταν αλλάζετε το λάδι κινητήρα.
Αν το αυτοκίνητό σας, αντίθετα, διαθέτει ράβδο μέτρησης, πρέπει να ελέγχετε τακτικά το επίπεδο υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων.
Βήμα 3: Πώς να ελέγξετε το λάδι;
Μπορείτε να κάνετε τα εξής: Αφαιρέστε τη ράβδο, σκουπίστε τη με ένα καθαρό πανί, τοποθετήστε την ξανά, αφήστε τη για 5 δευτερόλεπτα, στη συνέχεια τραβήξτε προς τα έξω και ελέγξτε. Εάν είναι απαραίτητο, προσθέστε λίγο λάδι. Μην ξεχάσετε να χρησιμοποιήσετε το λάδι που συνιστά ο κατασκευαστής.
Προσθέστε μόνο μια μικρή ποσότητα κάθε φορά, ελέγχοντας παράλληλα το επίπεδο με τη ράβδο μέτρησης. Είναι εύκολο να το προσθέσετε, αλλά δύσκολο να το αφαιρέσετε αν προσθέσετε πάρα πολύ.
Εάν το κιβώτιο ταχυτήτων απαιτεί λάδι περισσότερο από ένα τέταρτο ή χρειάζεται να συμπληρώνετε τακτικά λάδι, ελέγξτε το αυτοκίνητό σας για τυχόν διαρροές.
Πώς να ελέγξετε σωστά το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων; Μπορείτε επίσης να ελέγξετε το χρώμα και τη μυρωδιά.
Το χρώμα είναι βασικό. Δεν πρέπει να διαφέρει από το κανονικό ανοιχτό καφέ με ημιδιάφανη εμφάνιση. Το υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (ATF) είναι βυσσινί. Εάν είναι σκούρο κόκκινο ή καφέ, θα πρέπει να το αλλάξετε.
Εάν έχει οσμή καμμένου ή περιέχει ξένα σωματίδια, θα πρέπει επίσης να κάνετε σέρβις στο σύστημα μετάδοσης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρέπει να προχωρήσετε σε αλλαγή του φίλτρου λιπαντικού μεταδόσεων πριν από την προσθήκη του ίδιου του λιπαντικού.
Λιπαντικό αυτόματων μεταδόσεων
Το υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (ATF) είναι αυτό που χρησιμοποιείται σε οχήματα με αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Έχει συνήθως κόκκινο ή πράσινο χρώμα.
Το υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων είναι πολύ σημαντικό για τη μετάδοση. Το υγρό παράγει την υδραυλική πίεση που απαιτείται για να πραγματοποιηθεί η μετάδοση. Ψύχει και λιπαίνει παράλληλα το κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν η στάθμη του υγρού είναι χαμηλή, η αντλία μπορεί να τραβήξει αέρα μέσα στο σύστημα. Ο αέρας στο υδραυλικό σύστημα διακόπτει τη σωστή ροή του υγρού αυτόματων μεταδόσεων, οπότε είναι πολύ πιθανό να προκληθεί ζημιά όταν το υγρό είναι σε μικρή ποσότητα.
Πώς να ελέγξετε το επίπεδο υγρού ενός αυτόματου κιβωτίου;
Για τις μεταδόσεις που έχουν ράβδο μέτρησης, η διαδικασία είναι η ίδια με αυτή που περιγράφεται παραπάνω.
Πολλές εταιρείες όπως η Ford, η Toyota, η GM και άλλες δε διαθέτουν πλέον ράβδο μέτρησης υγρού αυτόματων μεταδόσεων για τον έλεγχο της στάθμης. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξαλείφουν τις ράβδους μέτρησης στα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Οι πιο καινούριες μεταδόσεις είναι πιο πολύπλοκες από τις παλαιότερες και τα επίπεδα του υγρού λιπαντικών μεταδόσεων είναι πολύ πιο σημαντικά. Απαιτούνται ειδικές διαδικασίες για τον έλεγχο της στάθμης του υγρού αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων σε αυτά τα μοντέλα.
Μάθετε πώς να αλλάζετε το υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων
- Αποστραγγίστε το υγρό κιβωτίου ταχυτήτων: Πρώτα από όλα, αποσυνδέστε τη γραμμή ψύξης από τη μετάδοση στο ψυγείο. Στη συνέχεια, συνδέστε ένα κομμάτι λαστιχένιου σωλήνα από στην σωλήνωση και τοποθετήστε το ελεύθερο άκρο του σε ένα κενό δοχείο. Θέστε σε λειτουργία τον κινητήρα και αφήστε τον στο ρελαντί. Το υγρό μετάδοσης πρέπει να ρέει έξω από τη γραμμή ψύξης και μέσα στο δοχείο. Όταν το λάδι σταματήσει να ρέει, σβήστε τη μηχανή. Στη συνέχεια, μπορείτε να επανασυνδέσετε τη γραμμή ψύξης στο ψυγείο.
- Αφαιρέστε τις βίδες που συγκρατούν το δοχείο αποστράγγισης στο κατώτατο σημείο του κιβωτίου ταχυτήτων.
- Καθαρίστε το δοχείο αποστράγγισης με υγρό μετάδοσης
- Αντικαταστήστε το φίλτρο.
- Αντικαταστήστε τη φλάντζα.
- Αντικαταστήστε το δοχείο αποστράγγισης: Μόλις τοποθετηθεί το φίλτρο και η φλάντζα, τοποθετήστε το δοχείο πίσω στο κιβώτιο ταχυτήτων. Σφίξτε με το χέρι τα μπουλόνια για τις πρώτες στροφές έτσι ώστε να μην λυγίσετε τα σπειρώματα. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε ένα δυναμόκλειδο για να ολοκληρώσετε τη σύσφιγξη των μπουλονιών. Μην πιέζετε υπερβολικά τα μπουλόνια καθώς θα καταστρέψετε τα σπειρώματα του κιβωτίου ταχυτήτων και θα χαλαρώσετε το δοχείο.
- Γεμίστε με υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων: Το Dexron III ATF είναι το πιο συνηθισμένο, αλλά ανατρέξτε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή για να επιλέξετε το κατάλληλο υγρό αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Ελέγξτε επίσης την ποσότητα.
πηγή: total.gr